tiistai 25. marraskuuta 2014


Palvelukonseptin kehittäminen

Palveluinnovaatioiden taivaaseentavoittelija –heimon kehittämisidea:

Kokonaisvaltaista aikuispuolelle suunnattua Salpauksen Palvelukonseptia emme ole löytäneet Salpauksen sivuilta. Taloushallinnon palvelukonsepti ja selvitys pedagogisuudesta on, mutta ihan selkeää ja yhtenäistä asiakaspalveluun liittyvää määrittelyä ei ole.

Nykyisin puhutaan tosi paljon asiakaspalvelun merkityksestä ja kuinka siihen tulee sitouttaa joka ainoa yrityksen sisällä toimiva henkilö. Ja miten tärkeää meidän on tunnetasolla ymmärtää asiakkaita ja toisiamme ja miten niiden avulla synnytetään hyvä sisäinen palvelu ja asiakkaille palveluelämyksiä.  Asiasta on tänä päivänä paljon kirjallisuutta ja tässä muutamia:

"Asiakkaan aikakausi; rohkeus + rakkaus = raha", kirjoittajana mm. Löytänä.
"Potkua palvelubisnekseen; asiakaskokemus luodaan yhdessä", Merja Fischer "Vaikuta tunteisiin", Jarkko Rantanen.

Kun sitä palvelukonseptia ei meillä ole, niin siinä on yksi kehittämistyön paikka. Sen rakentamisessa pyritään huomioimaan kaikki pienimmätkin asiat ja tekijät, joiden avulla pystymme vaikuttamaan asiakkaittemme  mielikuvaan omasta toiminnastamme ja yrityksestämme niin henkisesti kuin fyysisesti.

Tarvittavan konseptin rakentaminen on pitkäaikainen prosessi, mutta nyt olisi viimeinen aika tehdä.
Tässä huomioitaisiin juuri meidän aikuispuolen asiakaspalveluun liittyvät seikat. Tässä on sitä arvoihinkin liittyvää asiaa, joita olemme käyneet läpi koko talon tasolla.

 Lisäksi kaavailemiamme ideoita vuorovaikutuksen ja IT:n käytön kehittämiseksi:

1. Yhteisen, yksiköiden välisen (Liti + MARA + Pupa) joulupuuron organisointi esim. opiskelijoiden projektina (toteutus). Toteutumassa 17.12.

2. ”Kokoontumistorin” organisointi: opettajien ja sihteerien vapaamuotoinen tapaaminen (Liti + MARA + Pupa) esim. joka toinen viikko.

3. Sähköisten välineiden käytön harjoitteleminen mm. palavereissa (etänä osallistuminen, palaverin tallennus ja kommentointi, porinakeskustelupalstat)

4. Kollegiaalinen jakaminen:
-  vierailut toisten opettajien tunneilla (on paljon eri alojen osaamista)
-  ”kiittämismiitingit”, jossa kannustamme toisiamme ja kuulemme toistemme onnistumis- / epäonnistumiskokemuksia tai käymme läpi johonkin foorumiin kirjattuja asioita

Näin rikomme rajoja ja tiivistämme eri yksiköiden välistä yhteistyötä.

2 kommenttia:

  1. Olin vähän tuolla toisessa blogissa kertomassa ajatuksia, joita voimme työstää omassa ryhmässämme maanantaina ja tiistaina lisää. Käykää lukemassa. Blogi on teknologiamyyttien murtajat.

    VastaaPoista
  2. Olemme jalostaneet hieman Palvelukonsepti - ideaamme eteenpäin ja esittelemme sen yhteisessä tilaisuudessa 2.12.2014

    VastaaPoista